A Danone Magyarország 2024-ben ismét részt vett az öt kelet-közép-európai országban végzett régiós kutatásban, mely a fogyasztók étkezési szokásait és növényi alapú étrendekhez való viszonyát vizsgálta, valamint azt, hogy mely termékeket helyettesítik leggyakrabban nem állati eredetű összetevőkkel.

Flexitáriánus mint az étkezés fenntarthatóbb módja

A Danone Magyarország 2024-ben ismét elvégezte a flexitáriánus kutatást, hogy felmérje a fogyasztók hozzáállását és igényeit a növényi alapú étrendekkel kapcsolatban. Az öt ország (Magyarország, Románia, Csehország, Szlovákia, Bulgária) eredményei azt mutatják, hogy továbbra is nagy érdeklődés mutatkozik a növényi alapú termékek iránt, főként a fővárosban élők és a fiatalok körében. A kutatásból kiderült, hogy a növényi alapú alternatívákkal leggyakrabban a tejet helyettesítik, különösen reggelente, kávézáskor.

Magyarországon a lakosság 31%-a követ valamilyen önként vállalt diétát, beleértve a vegetáriánus, a vegán és a flexitáriánus étrendet is. Ez utóbbi az állati eredetű élelmiszerek kisebb mennyiségben történő fogyasztását jelenti, melyet növényi alternatívákkal helyettesítenek, miközben semmit sem zárnak ki az étrendjükből.

“Egyértelmű, hogy a magyar társadalom egyre nyitottabb a növényi alapú táplálkozásra, és folyamatosan felzárkózunk az Európai Unió országaihoz, ami jelentős mérföldkő a fenntarthatóbb és egészségesebb táplálkozás felé vezető úton. Ennek fontos része, hogy a magyar lakosság 34%-a már legalább alkalmanként választ növényi alapú alternatívákat az állati eredetű élelmiszerek helyett. Ez a tendencia a fiatalabb korosztálynál még hangsúlyosabb, ahol a 18-24 évesek 77%-a fogyaszt növényi alapú italokat. Ez a megfigyelés fontos, mivel az újabb fogyasztói szokások irányvonalait fedezhetjük fel” – mondja Miskolczi István, a Növényi Alapú Termékeket Gyártók és Forgalmazók Országos Szövetségének (NÉGYOSZ) ügyvezetője.

Minden harmadik fogyasztó legalább alkalmanként helyettesíti az állati eredetű élelmiszereket növényi alternatívákkal. Ennek indoka az esetek 46%-ában az egészségmegőrzés, míg a válaszadók mintegy harmada a növényi alternatíva ízét részesíti előnyben az állati eredetű termékekkel szemben. A növényi alapú termékek fogyasztása iránt a fiatalok a legnyitottabbak, míg ezen tendencia a kor előrehaladtával fokozatosan csökken. A fővárosi és vidéki lakosok között is különbségek mutatkoznak. Míg Budapesten nagyobb az érdeklődés a tej- és hústermékek növényi alternatívái iránt, vidéken az emberek 70%-a még nem nyitott ezek fogyasztására.

Növényi alapú italok a kávézás élményét is fokozzák

A Danone kelet-közép-európai vállalatai kíváncsiak voltak, melyek azok a termékek, amelyeket a fogyasztók leggyakrabban helyettesítenek növényi alternatívákkal. Az eredményekből látható, hogy a legtöbben a tej és tejtermékek helyett keresnek más élelmiszereket. Azok közül, akik legalább alkalmanként helyettesítenek valamilyen állati eredetű élelmiszert, 55% a tej, 34% a hús, 33% a vaj, 24% a joghurt, míg 22% a sajt alternatíváját keresik.

A növényi italok fogyasztása mögött az egészségesebb életmód lépésről-lépésre való kialakítása és a vonzóbb ízvilág áll fő motivációként.

„Kutatásunk eredményeiből idén kirajzolódott, hogy már kialakultak bizonyos mintázatok, preferenciák a fogyasztók körében. Ilyen például, hogy legtöbben a kávézás alkalmával választják a nem tejalapú italféleségeket. Az Alpro Barista termékcsalád az egyik legfontosabb és legdinamikusabban fejlődő szegmens portfóliónk növényi alapú italai között. Az iránti nagy érdeklődés és nyitottság alátámasztja ezt a kutatást” – mondja Németi Vivien, az Alpro régiós senior plant-based innovation managere.

A növényi alapú italok fogyasztása inkább jellemző a nőkre, akik nemcsak a kávézáskor, de önmagukban és sütés-főzés közben is használják a nem tejalapú termékeket. A leggyakrabban reggelente vagy a nagyétkezések közötti időszakokban, a kávézáskor kerülnek az asztalra a növényi italok, de a fogyasztók előszeretettel használják ezeket müzlihez vagy zabkásához is.

„Érdekes különbség figyelhető meg a férfiak és a nők fogyasztási szokásai között. Míg a férfiak a húsalapú ételekre keresnek növényi alternatívákat, addig a nők inkább a tejet, a joghurtokat, a pudingokat próbálják meg helyettesíteni. Habár ma Magyarországon a leginkább közkedvelt diéták közé tartozik a szénhidrát és a laktóz csökkentése vagy teljes elhagyása, az emberek ezektől függetlenül is előszeretettel választják a növényi italokat más termékek helyett, különösen a kávézás alkalmával” – állapítja meg Antal Emese, dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője.

A kosárba került termékek a jövőnket is befolyásolják

Ma már nem lehet elmenni szó nélkül a vállalatok fenntarthatósági felelősségvállalása és a termékeik környezeti hatásai mellett. A Danone mint B Corp vállalat számára kiemelten fontos volt, hogy felmérje, a fogyasztók milyen mértékben tájékozódnak egy-egy cég portfóliójának Földünkkel való hatásáról és mennyire tartják azt elengedhetetlenül fontosnak. Ma már elmondható, hogy a vásárlók több mint fele tartja fontosnak, hogy a bevásárlókosarába olyan termékek kerüljenek, amelyek környezeti lábnyoma kisebb, ugyanakkor csak 11% az, aki a zöldebb jövő érdekében többet fizetne egy-egy élelmiszerért. Az eredményt indokolja az egészséges életmódra való törekvés és a változatos ízvilág, különösen a növényi alapú italok esetében.

*A kutatás a Danone Kft. és az NMS Hungary együttműködésében készült, az eredmények pedig a 2024 márciusában végzett, országosan reprezentatív felmérésen alapulnak, amelyben országonként 500-1000 felnőtt vett részt.

author avatar
Grabowsky
Hirdetés: Sport felszerelések

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .